سال های دور از خانه

خانه یعنی وطن. جایی که وقت نماز، صدای اذان پخش می شود. جایی که حوالی ظهر توی کوچه پس کوچه هایش بوی قورمه سبزی و کباب و آش بلند می شود. اینجایی که من هستم خانه ام نیست

سال های دور از خانه

خانه یعنی وطن. جایی که وقت نماز، صدای اذان پخش می شود. جایی که حوالی ظهر توی کوچه پس کوچه هایش بوی قورمه سبزی و کباب و آش بلند می شود. اینجایی که من هستم خانه ام نیست

Instagram

I am beautiful!!

دوشنبه, ۳۱ شهریور ۱۳۹۳، ۰۹:۳۳ ق.ظ

از کتابخانه آمده بودم آفیس میم جیم که برویم روی سقف دانشکده با هم یک چیزی بخوریم. دو سه تا از این هم کلاسی های چینی داشتند با هم چینی حرف می زند. من و میم جیم زدیم زیر خنده و با هم میگفتیم چقدر زبان مسخره ای دارند اینها. خداییش هم خیلی جوک است! یکی از امتیازهایی که اینجا داریم این است که لازم نیست پشت سر کسی حرف بزنیم. حیلی راحت جلوی رویشان با صدای بلند مسخره شان میکنیم، بد و بیراه میگوییم و متلک میپرانیم آنها هم به کارشان ادامه می دهند بدون اینکه ذره ای بهشان بر بخورد. آخر توی سنگاپور کی پیدا میشود که فارسی بلد باشد؟ ( یک همچین آدم های مودب و بافرهنگی هستیم ما!) چند ثانیه بعد "یاجین"* که یک دختر چینی است آمد سمت ما با دیدن من مثل همیشه کلی ذوق زد و با هیجان سلام و علیک کرد. (این چینی ها خیلی با محبت هستند. وقتی با آدم روبرو میشوند خیلی از خودشان ذوق زدگی در میکنند!) بعدش آمد کنار من و همینطور با ذوق و هیجان به میم جیم میگفت که همسرت خیلی خوشگل است و چند بار این را تکرار کرد. اینقدر اینجا همه به آدم میگویند خوشگل که آدم توهم اسکارلت جانسون میزند! لعد یکهو یک دختر سنگاپوری آمد جلو و گفت: سلاملکم. شما ایرانی هست؟ من و میم جیم که خیلی جا خورده بودیم زبانمان بند آمد. خیلی عجیب بود که اینجا توی سنگاپور یک دختر سنگاپوری فارسی حرف بزند. بعد دختره که اسمش را هم یادمان رفت بپرسیم گفت که تا بحال خیلی زیاد به ایران آمده. بیست بار! نگفت برای چه. تمام شهرهای ایران را هم دیده بود. وقتی گفتیم ما مشهدی هستیم گفتم مشهد... امام رضا ... گفت مشهدی ها آدم های خوبی هستند ولی از شیرازی ها و اصفهانی ها اصلا خوشش نمی آمد. میگفت اصفهانی حسیس!! :)))) . از تبریز و مردمش هم خیلی تعریف کرد. میگفت خیلی عجیب است که اینجا در دانشکده ی هنر سنگاپور یک ایرانی میبیند. که میم جیم گفت حق دارد و برای خودش هم عجیب است که اینجاست. اما عجیب تر خود آن دختر سنگاپوری بود که بیست بار به ایران سفر کرده بود و فارسی را تقریبا خوب حرف میزد. به میم جیم گفت از روی اسمت کاملا میشود فهمید که ایرانی هستی چون توی ایران همه اسمشان جواد و مهدی و حسین است اما محمد همه جا پیدا میشود. بعدش نمیدانم چرا یکهو بحث احمدی نژاد را وسط کشید و از ما پرسید که از او خوشمان می آید که ما گفتیم نه بابا! بعد من پرسیدم مگه تو از احمدی نژاد خوشت می آید؟ قیافه اش را یکچوری کرد و گفت هی ایز ... کمی مکث کرد بعد با لحن با نمکی گفت دیوونه! و چند بار تکرار کرد. گفت رییس جمهور جدیدتان هم به نظر خیلی خوب نمی آید گفتم کاملا موافق هستم و دمت گرم که با همین سنگاپوری بودنت توانستی این را بفهمی :))) بعدا یک بار محمد جواد دختره را زد توی سر من و گفت ببین توی سفر چقدر خوب توانسته فارسی یاد بگیرد. من هم گفتم تو چقدر ساده ای! حتما یک برنامه ای داشته وگرنه کدام سنگاپوری احمقی بیست بار به یک کشور سفر میکند محض سفر کردن و عکاسی آن هم به ایران. تازه موضوع پروژه ی مَسترش هم که فلسطین بود! والا!

همان شب میم جیم انگار که تاحالا نمیدانسته و تازه فهمیده باشد گفت دیدی یاجین میگفت خوشگلی! گفتم اینکه تعارفی بیش نیست و محض احترام و ادب می گویند. گفت نه واقعا خوشگلی اگر خوشگل نباشی نمیگویند خوشگلی! گفتم عه! پس چطور آن موقع که هوان گفت خوشگلم گفتی برای ادب و تعارف گفته! آخر دفعه پیش که آمده بودم اینجا اولین باری که هوان (همکلاسی میم جیم که پسر است) من را در دانشکده دید از میم جیم پرسید خوشگل به فارسی چه میشود بعد برگشت به فارسی به من گفت "خوشگلی!" بعدش میم جیم که انگار خودش خیلی ناراحت شده بود هی به من میگفت اینکه هوان گفت یک جور رسم است که به کسی که برای بار اول میبینند محض تعارف و ادب میگویند. فکر کنید توی ایران یک مرد غریبه به یک خانم جلوی شوهرش بگوید خوشگلی!!!


* این ستاره را گذاشتم که یادتان بماند اسامی خارجی مخصوصا چینی همیشه به همان راحتی که نوشته میوند تلفظ نمیشوند. همین اسم ساده ی یاجین تلفظ به شدت پیچیده ای دارد که کمر آدم زیر بار تلفظش خورد میشود!

  • موافقین ۰ مخالفین ۰
  • ۹۳/۰۶/۳۱
  • ۷۶۱ نمایش
  • mrs.yas

نظرات (۱۶)

khoshgeli  :)))
ali bood yasi..makhsusan hamkelasiye m.j
vaaay khodaya ! hanoz nisham bazeh 
:d
  • سندس در جست وجوی حقیقت
  • سلام. خوبه پس اونجا اعتماد به نفست هم بالا میره :)))))
  • سندس در جست وجوی حقیقت
  • کلن چینی ها و کره ای ها آدمای ندید بَدیدی هستن!:))) دوستم که تو کره اس هم دو سه ماه اولی که اونجا بود میگفت هرکی منو میبینه میگه چقدر خوشگلی و چشم و ابروی مشکی ما ایرانی ها براشون خیلی جذابه.
    و البته که خوشگلی:*
    پاسخ:
    اونکه اره یعنی خب اگه قیافه ی ما رو با خودشون مقایسه کنن واقعا حق دارن که روزی صدبار هم بهمون بگن خوشگلی ولی آخه اینجا اروپایی و آمریکایی هم کم نیس. اونا هم که لامصبا نژاد برترن اصن آدم دلش میخواد همینجوری نگاشون کنه. بچه هاشونو که دیگه نگووووو
    وای خدا ترکیدم از خنده :))))))))))))
    خیلی باحاله آقاتون! پسره که بت گفته خوشگل گفته تعارفه دختره که گفته خوشگلی گفته نه واقعا خوشگلی :))))))))))
    آره یادمه اون پسره بهت گفته بود خوشگلی :)) چش دریده :)))
    اما من معتقدم که اونجاها تعارف نمی کنن، چیزی که هست رو می گن، حالا هرچی که باشه، مثه اون دختره همخونه قبلی تون که بهش پلو داده بودین خوشش اومده بود، ازت باز پرسید داری برنج درست می کنی؟ :))
    علاوه بر اینکه شواهد هم تایید می کنه که تعارف نکردن, کاملا راس گفتن :**
    پاسخ:
    آره همینطوریه واقعا!! 
    الان همه میگن چه دختره ی از خودمتشکریه! والا فحوای کلام چیز دیگه ای بود!!
    سلام علیکم

    من چقد از دنیا عقبم! شما رفتین خارج و این همه هم داستان نوشتین!
    میگم اونجا اسپند هم گیر میاد؟؟:)) اگه گیر نمیاد که به نظرم باید تو توضیحات عنوان وبلاگ بوی اسپند رو هم اضافه کنید!

    خیلی مشتاق بودم بیام وبلاگ دل نوشت تون رو بخونم حالا اومدم این جا رو دیدم مشتاق تر شدم! دعا کنید وقت بکنم حتما می خونم. الان هیچی از این چیزایی که نوشتید سر درنمیارم!
    پاسخ:
    سلام چه عجب!!
    گفتم شما شماره رو گرفتی و رفتی دیگه ... :D
    وبلاگتونم که تعطیله!!
    تــــــــــــــــــــــــــــــــــــا میتونی زندگی کن! چند سال دیگه اونجا میمونی ؟؟ 
    .
    بر میگردی و افسوس دقایق زندگی اونجا رو میخوری ... اینجا همه چیز مثل همیشه است! 

    پاسخ:
    من دارم همه تلاش خودمو میکنم!!!
    خوشگله با پشت دست میزدی تو دهن دختره سنگاپوری.دلشم بخواد اصفهان و جماعت اصفهانی رو.ایکون نژاد پرستی

    پاسخ:
    ای بابا حقیقتو که نمیشه اینطوری خفه کرد دخدرم!!
    نه بابا اون شماره که اصلا نمی دونم چی شد و کجا رفت باید برم از تو کامنت ها پیداش کنم! (شکلک سوت بلبلی!) بعدشم برای خودم که نمی خواستم ...

    بله از نظر شما که وبلاگ ما همیشه تعطیله:)) فک کنم یکی دوبار بیشتر تا حالا نیومدین اون طرفا نه؟ یا شاید کمتر؟

    راستی یادم شد تو کامنت قبلی بگم.. صبح بخیر (حالا اگر اشتباه گفتم به روم نیارید دلم خوش باشه مث بعضیا جغرافیم افتضاح نیست:)))
    پاسخ:

    ولی من برا خودتون دادم هااا ؛)

    بابا به جون خودم من چندوقت پیش اومدم نوشته بود همچین ادرسی موجود نیست یا غیرفعاله یا یه همچین چیزی!!

     اینجا چهارساعت و نیم جلوتر از ایرانه یعنی بعدتر!! دیگه حساب صبح و ظهر و شبش با خودتون!

    سلام یاسی چطوری؟
    چند بار خواستم باهات چت کنم نشد!
    چه خبرا؟
    ما که هیچ خبر؟!
    جات فوق العاده ایران خالیه
    هوای پاییز با مهر شروع شده من همش یادت می کنم!
    چون تو هم مثه خودم متعلق به همین ماهی! :)
    حرم هم که دیگه نگو نمیشه وقتی برم و یادت نباشم
    :دی
    راستی اعیادت هم موبارک! :)

    در ضمن یو آر بیوتیفول! شک نکن!
    پاسخ:

    سلام مرسی اتفاقا منم چند بار اومدم تو آف بودی

    دلم واسه پاییز خیلی تنگ شده ...

    و البته که واسه حرم بیشتر. خیلی خیلی ممنون که به یادمی


    وای چه همه هندونه!!!!:)))

    چه جالب! تو نظر قبلی م هم گزارش هوای مهر رو داده بودم!!
    این ینی اوج عشق من!
    راستی دانشگات چی شد؟
    مریم بیگی رو چند روز پیش دیدم بهت سلام رسوند! :)
    پاسخ:

           متولدین ماه مهر اینجوری ان دیگه :B

    هنوز کلاسا شروع نشده فعلا که ول معطلیم. البته بهتر چون خداییش وقت ندارم!


    جدی؟ خیلی سلامش برسون. حالا تو وایبر بهش پیام میدم انشالله

    ادم جغرافیش افتضاح باشه اما صبح و ظهر رو قاطی نکنه :-P
    پاسخ:
    آقااا آقا... نگو نقی....
  • محمد مهدی
  • آقا شأن اسکارلت جوهانسن رو پایین نیارید. عجبا...
    پاسخ:

    شأن زن مسلمان بالاتر از این هاست.

    مقام معظم رهبری

    یاسی این نرجس همون نرجس خودمونه؟!
    پاسخ:
    ها
    سلام
    کجایی؟!
    پاسخ:

    سلام

    واسه ویزام مشکل پیش اومده بود چند روزی درگیر بودیم.

    حل شد الحمدلله

    من عاشق ِ این‌م هی جلوت دولا - راست می‌شن، تو هم مجبوری همون‌کار رو بکنی مثلاً، وقتی هم که سرها به‌هم کوبیده می‌شه آدم یاد ِ ای‌کیو‌سان می‌افته :] سریال‌هاشون رو دیدی؟ همیشه از این تکه‌ها داره.

    بگذار دوماه ِ دیگه می‌گن رئیس‌جمهور جدیدۀ ایران رو دیدی، خیلی آدم های‌کلاسیه :] البته اگر توافق شد.
    پاسخ:
           ظاهرا فرهنگ دولا راست شدنشون دیگه ور افتاده. البته فکر کنم بیشتر واسه ژاپنی هاست.
    ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
    شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
    <b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
    تجدید کد امنیتی